Projektowanie grywalizacji w firmie

Co to jest?

Zacznijmy od słowa „Grywalizacja”, na które składają się dwa krótsze: „gry” i „rywalizacja”. Gra wprowadza gracza w wykreowany świat, a więc i w konkretną tematykę (np. szkoleniową), dostarcza również rozrywki. Rywalizacja natomiast to jeden z elementów motywacyjnych – napędza użytkownika do udziału w grze, aktywuje go i podnosi poziom zainteresowania.

Grywalizacja jest jednym z najbardziej interesujących trendów w e-learningu, ze względu na wysoki stopień rozrywki, jakiej może dostarczyć. Zaprojektowane w ten sposób szkolenia relaksują, poprawiają nastrój i zapewniają pewnego rodzaju ucieczkę z rzeczywistego do wirtualnego świata, nawet jeśli szkolenie jest realizowane w trakcie godzin pracy.

Dla kogo i po co?

Grywalizacja wykorzystywana jest od pewnego czasu w codziennym życiu. Znajdziecie ją na np. kontach bankowych, które przyznają Wam odznaki za aktywne z ich korzystanie czy np. na witrynie Tripadvisor, która pochwali Was za umieszczanie recenzji miejsc, w których byliście.

Sprawdza się na wielu polach. Sprzedaż, grafika, obsługa programów, dziennikarstwo, medycyna – zakres tematów, które można przełożyć na grywalizację, praktycznie jest nieograniczony i zależy jedynie od kreatywności pomysłodawcy.

Grywalizację wykorzystują firmy, które szkolą swoich pracowników metodą e-learningową, jednak zrozumienie gamifikacji w wielu przypadkach jest niedostateczne. Nie wystarczy bowiem dodać punktów do kursu, by zachęcić użytkownika do wzmożonej aktywności, a – tym bardziej – do wywołania w nim uczucia zadowolenia. A czym jest gamifikacja? Właśnie tym, co ma użytkownika pobudzić, zachęcić do nauki, „wciągnąć”! Wprojektowane w grywalizację szkolenie ma wywołać uczucia podobne do tych, które rodzą się podczas grania w ulubioną strategię czy symulację. A stąd już tylko krok do efektywnego szkolenia. Bowiem – jeśli pamiętamy, jakie uczucia nam towarzyszyły w trakcie udziału w grze, prawdopodobnie zapamiętamy również prezentowaną nam w tym czasie treść.

Warto pamiętać, że grywalizację można przenieść na różne szczeble współpracy w firmie i może stanowić jedynie jeden z elementów szerszego projektu, np. szkoleniowego. Dobrze zaprojektowana okaże się pomocna nie tylko w procesie nauczania danego tematu, ale również w procesie zmiany nawyków czy postaw.

Jak?

Jeśli chcecie „bawić się” w grywalizację, nie możecie poprzestać na wprowadzeniu jednego, atrakcyjnego elementu do starego szkolenia, bo to z pewnością nie zadziała! Aby osiągnąć sukces, zaprojektujcie szkolenie według poniższych kroków:

  1. Sprecyzujcie cel – musi być początkiem i wyznacznikiem Waszych działań.
  2. Określcie zakres projektu – każde szkolenie ma bowiem jakieś ramy i zakres tematyczny.
  3. Zastanówcie się, czy do publikacji szkolenia wykorzystać istniejące w firmie narzędzia, czy zbudować/zakupić nowe.
  4. Określcie grupę docelową odbiorców – ich wiek, płeć, umiejętności technologiczne; nawet najlepiej wykonane szkolenie nie uda się, jeśli uczestnicy napotkają bariery w materii sprzętu czy programu.
  5. Ubierzcie szkolenie w ciekawą historię – niech przypomina przygodówkę; a kto nie lubi przygód?
  6. Zastanówcie się nad rozwiązaniami stosowanymi w grywalizacji, które dodatkowo motywują: punkty doświadczenia, umiejętności, reputacji, medale i inne nagrody – ale dopiero na tym etapie! Najważniejsze jest bowiem odpowiednie przekazanie wiedzy, a punkty mają jedynie zwiększyć motywację osób szkolących się, nie odwrotnie.

Zaprojektowane i wykonane w ten sposób szkolenie z pewnością zasłuży na miano gamifikacji. A zatem – czas na szkolenia zgodne z duchem czasu – czas na grywalizację!

Projektowanie grywalizacji w firmie
4.9 (97.14%) 7 głos[ów]