Jeśli chcesz sprawić, by Twoje szkolenia e-learningowe były ciekawsze, zabawniejsze i – dzięki temu – bardziej efektywne, zaprojektuj je tak, by znalazło się w nich 8 elementów, o których piszemy poniżej. Elementy te często wykorzystywane są w grach, jednak z powodzeniem dają się przenieść na grunt e-learningu. Do dzieła!
1. Zamieszczaj w szkoleniach zagadki Zagadki rozbudzają ciekawość – używaj ich, aby zachęcić uczących się do odkrywania treści szkoleń. |
|
2. Zaprojektuj wartką akcję
Dobra gra zaczyna się szybką akcją. Potraktuj szkolenie e-learningowe jak grę i od samego początku zaangażuj użytkowników w proces nauczania – nie każ im czytać zawartości 10 ekranów! Akcja i interaktywność angażuje uczących się. |
|
3. Postaw przed użytkownikami wyzwanie
Moduły nauczania powinny zaczynać się od wyzwania – czyli czegoś, co jest trudne, wymaga głębokiego zastanowienia i nie da się osiągnąć przez zgadywanie. |
|
4. Wywołaj uczucie zagrożenia
W grze gracz może „stracić życie” albo być zmuszonym zacząć w grę od nowa, jeśli wykona zły ruch. Kiedy ludzie mają świadomość czyhającego zagrożenia, działają z większą uwagą i skupiają swoją energię na wykonywanych ruchach – wykorzystaj to. |
|
5. Wprowadź pozorną przypadkowość
Dodaj element przypadkowości w procesie nauczania. Np. załóż się z użytkownikiem, że zna odpowiedź na pytanie, jakie postawisz i daj mu szansę „50 na 50”, że otrzyma łatwe lub trudne pytanie. Niepewność zwiększa napięcie, intryguje i koncentruje uwagę uczących się na zadaniu. |
|
6. Daj użytkownikom szansę na osiągnięcie mistrzostwa
Ludzie lubią widzieć sens w osiąganiu biegłości. Lubią też wiedzieć, że ją osiągnęli. Daj im szansę sprawdzić swoją nowo nabytą wiedzę projektując różne rodzaje ćwiczeń. |
|
7. Pokaż oznaki postępu procesu nauczania
Gry pozwalają zobaczyć, czy robisz coś dobrze, czy źle. W trakcie trwania modułu poinformuj użytkowników o jakości i poziomie wykonanego przez nich zadania, np. przyznając im odznakę, jeśli osiągną wyznaczony cel. Nie zostawiaj na koniec szkolenia raportu o postępach ucznia! Informuj ich na bieżąco. |
|
8. Wywołaj emocje
Gry wypełniają gracza szeroką gamą emocji – frustracją, podnieceniem, smutkiem, złością, szczęściem. Zamieść w szkoleniu elementy krytyczne, które takie emocje wywołają. Ludzie są biegli w przypominaniu sobie wiedzy, gdy jej zdobywanie związane było z emocjami. |
Na podstawie: https://www.td.org/Publications/Blogs/Learning-Technologies-Blog/2016/05/8-Game-Elements-to-Make-Learning-Fun
Zapisz