facebook script

Technologia VR — poradnik dla początkujących

Technologia VR

VR, VR, wszędzie ten VR… Pojęcie wirtualnej rzeczywistości pewnie nie raz obiło Ci się o uszy. I o ile nie jesteś zapalonym graczem i jeszcze nie miał_ś styczności z VR, może być Ci trudniej zrozumieć o co tyle szumu. Dlatego postaramy się przybliżyć Ci temat. Bez względu na to planujesz uatrakcyjnić szkolenia dla praocowników dzięki VR, czy stworzyć całkowicie nowe rozwiązanie multimedialne w swojej firmie czy instytucji, np. tak jak zrobiła to piotrkowska mediateka. Masz obawy czy to rozwiązanie w pełni bezpieczne? Dowiedz się czym jest VR, dla kogo się sprawdzi się najlepiej, co jest potrzebne, aby zacząć przygodę z VR? Wszystkie odpowiedzi znajdziesz w artykule! 

Czym jest VR?

Wirtualna rzeczywistość (VR) to sztucznie wykreowane komputerowe środowisko, w którym za pomocą specjalnego sprzętu (gogli i kontrolerów) można się zanurzyć, rozglądać i wchodzić w interakcję z obiektami. Wirtualną przestrzeń można stworzyć na podstawie zdjęć i wideo 360° lub też całkowicie odwzorować, korzystając z programów do tworzenia grafiki 3D.

Technologia VR umożliwia odtworzyć w wirtualnym świecie niemal każdy przedmiot, z dużą szczegółowością. Począwszy od skomplikowanych maszyn i sprzętu technicznego, zwykłych przycisków i wajch, po bardziej rozbudowaną przestrzeń naszego świata, całej kuli ziemskiej, jej fauny i flory, a nawet abstrakcyjnych i fantastycznych światów. Dzięki temu, możemy zobaczyć i lepiej poznać miejsca, których nie mamy możliwości odwiedzić na co dzień (obce planety, kosmos, głębiny oceanów, wnętrze ludzkiego ciała). Co więcej, poza samym odzwierciedleniem poszczególnych elementów 1:1, możemy wchodzić z nimi w interakcję: przesuwać je, rzucać, dotykać i wiele innych. W ten sposób można nie tylko zgłębić zakamarki wyjątkowych miejsc, ale także wczuć się w rolę, której w innych warunkach nie moglibyśmy doświadczyć. A to wszystko w bezpiecznym zaciszu naszych domów i biur.

VR co jest potrzebne?

Aby na własnej skórze doświadczyć wirtualnej rzeczywistości, oprócz specjalnie do tego stworzonej aplikacji VR, potrzebujemy gogli VR. Już z ich pomocą możemy rozglądać się dookoła, przemieszczać się i wpływać na zachowanie otaczającego świata. Aby imersja była większa, użytkownik ma do dyspozycji jeszcze dwa kontrolery, które umożliwiają dodatkowe interakcje, np. symulację chwytu, zaciskania pięści, ruchu kciuka czy wskazywania palcem.

Aplikacje VR często wykorzystują zestaw słuchawkowy, który nierzadko jest wbudowany w gogle. Ma on na celu nie tylko zintensyfikowanie doznań użytkownika, zwiększenia immersji, ale również jak największe odcięcie go od świata zewnętrznego i niepotrzebnych bodźców. 

Rozszerzenie immersji — jak wzmocnić doświadczenia użytkowników?

Immersja to poczucie zatracenia w innym, cyfrowym świecie. Właśnie przez to, że jesteśmy odcięci od świata zewnętrznego, zanurzamy się w tą wirtualną przestrzeń, nasze doświadczenia stają się intensywniejsze. Co zrobić, aby jeszcze je wzmocnić i wycisnąć z VR jak najwięcej? Mamy do wyboru kilka gadżetów.

  • Haptyczne rękawice VR, które symulują dotyk dla każdego palca z osobna. Gdy w wirtualnym świecie, użytkownik chwyci lub dotknie jakiegoś przedmiotu, palce na rękawiczce zaczną drgać, dając sygnał użytkownikowi o dotknięciu przedmiotu.
  • Inna para rękawiczek z kolei, za pomocą przewodzących metalowych blaszek w palcach, stawia opór podczas ich zginania, gdy dojdzie do kontaktu wirtualnych dłoni z jakimś przedmiotem w świecie gry. Można w ten sposób symulować np. twardość przedmiotu, jego fizykę i oddziaływanie.
  • Mając miejsce i budżet, nasze stoisko VR można wyposażyć dodatkowo w bieżnię. Na ogół, po wirtualnym świecie gracz porusza się za pomocą tzw. teleportacji – wskazuje miejsce do którego chce się przenieść, zatwierdza swój wybór jednym z przycisków na kontrolerze, obraz przed oczami się ściemnia, a użytkownik zostaje przesunięty w inne miejsce na mapie świata. Stosując vr’owe bieżnie, poruszanie się staje się bardziej intuicyjne. Gracz może poruszać się po świecie gry w bardziej naturalny dla niego sposób – za pomocą nóg.
  • Haptyczna kamizelka umożliwia doświadczania kontaktów wirtualnych przedmiotów z ciałem użytkownika. Na przykład, zadaniem gracza jest przedostać się przez gęstą dżunglę. Wirtualne gałęzie biczują wirtualne ciało gracza. Za pomocą takiej kamizelki, gracz zdaje sobie sprawę w którym miejscu został uderzony gałęzią. Albo gracz wciela się w rolę elektryka, który popełnił błąd, kabel pod napięciem wymsknął mu się z rąk – wibrującą kamizelką możemy poinformować go wypadku przy pracy.

Kiedy używać VR i gdzie najlepiej się sprawdzi?

Kiedyś VR dla większości z nas był tylko ciekawostką, zabawą na którą mogli sobie pozwolić tylko najwięksi gracze na rynku. Dziś, możliwość uruchomienia gry czy wideo w wirtualnej rzeczywistości stało się codziennością. Zrobimy to w większości przeglądarek internetowych. Wirtualna rzeczywistość nie ma ograniczeń. Jedyne co stoi na przeszkodzie  to wyobraźnia twórców (i moc obliczeniowa naszych komputerów 😊).

Możliwości programów graficznych do tworzenia modeli 3D są ogromne. Z ich pomocą można zasymulować każde środowisko. Jeżeli dołożymy do tego gogle VR z kontrolerami, użytkownik ma nieskończone możliwości eksploracji wykreowanych światów.  A jeśli nawet dwa kontrolery to mało, dla jakiegoś ambitnego projektu, można dołożyć dodatkowe czujniki i śledzić dodatkowe parametry w zakresie ruchów użytkownika – symulację wchodzenia po drabinie, monitorowanie parametrów ruchowych u pacjentów. 

VR jest idealnym narzędziem w szkoleniach dla zawodów niebezpiecznych. Odwzorowując naturalne środowisko pracy, szkolona osoba szybciej przyswoi sobie zakres szkolenia, niż kolejny raz czytając regulamin lub oglądając ten sam film.

Szkolenie VR, poprzez symulowanie zdarzeń losowych pozwala w prosty, a przede wszystkim bezpieczny sposób nie tylko zdobyć wiedzę, ale również ją przećwiczyć w praktyce. Dzięki temu pracownik hali magazynowej może nauczyć się, jak bezpiecznie się po niej poruszać, jak uniknąć zagrożeń w postaci nadjeżdżających wózków widłowych. VR sprawdzi się także w szkoleniach dla branży medycznej, dzięki czemu skomplikowane procedury personel medyczny może przećwiczyć najpierw wirtualnie, zanim zrobi to na pacjencie. 

Dla kogo?

Przebywanie w wirtualnej rzeczywistości zmusza nasze oczy do ciągłego skupiania wzroku na obrazie przed nami, co może powodować szybkie zmęczenie, a w dłuższej perspektywie uszkodzenie narządu wzroku. Dlatego, jeśli planujesz wprowadzić rozwiązania VR, z których będą korzystać dzieci, warto im to dawkować. 

Użytkownicy noszący na co dzień okulary, mogą mieć trudność z dostosowaniem ustawień gogli do komfortowego użytkowania. To również dobrze mieć na uwadze, jeśli naszą grupę docelową stanowi większość okularników 🙂 Większość producentów w swoich specyfikacjach stwierdza, że osoby noszące okulary bez problemu mogą korzystać z gogli VR w swoich okularach korekcyjnych. Z tym jednak różnie bywa – nie spotkaliśmy jeszcze osoby, która by ze swoimi okularami zakładała jeszcze dodatkowo VR.

Jak prawidłowo korzystać z VR?

Przede wszystkim dawkować korzystanie z VR i robić to z umiarem. Zaleca się częste przerwy, 10 min po każdej godzinie, a nawet 15 min przerwy po 15-30 min zabawy. 

Ważne również, aby prawidłowo zakładać gogle. Zestaw VR trochę waży, bezpośrednio przed oczami mamy dwa wyświetlacze, obudowane tworzywem sztucznym i elektroniką. Przy źle zaprojektowanych goglach lub ich niewłaściwym ułożeniu, będą one opierać się na naszym nosie, a głowę ciągnęły do przodu. Co będzie nie tylko niewygodne i uciążliwe dla odbiorcy, ale po prostu nie przyniesie mu korzyści z zabawy. 

Dodatkowy dyskomfort, który występuje podczas korzystania z gogli i „zmusza nas” do ich zdjęcia, jest brak powietrza na twarzy. Gogle powinny dobrze przylegać twarzy, przez co mogą  odcinając swobodny przepływ powietrza i powodować pocenie się. Tym bardziej warto robić częste przerwy, a rozgrywkę w VR poprzedzić krótkimi ćwiczeniami koordynacyjno-okulistycznymi i ręka-oko.

VR — ile to kosztuje?

Z jakimi kosztami wiąże się inwestycja w rozwiązania VR? Przede wszystkim, aby wprowadzić VR do swojej firmy, musimy uwzględnić następujące koszty:

  • Zakup gogli VR

Tutaj koszty wahają się w zależności od modelu, możemy postawić na niskobudżetowe cardboardy, których koszty zaczynają się już od ok. 20 zł, a do działania wymagają jedynie telefonu komórkowego. Możemy sięgnąć po gogle z średniej półki, czyli all-in-one – jeden z najpopularniejszych modeli OculusQuest to koszt ok 2500 zł. Z kolei okulary typu high-end, rozwiązania z najwyższej półki, a jednocześnie wymagające stałego podłączenia do komputera sięgają nawet 5000 zł. 

  • Koszt produkcji gier i aplikacji VR

Aby wyprodukować coś z wirtualnej rzeczywistości, jak w każdym innym projekcie multimedialnym potrzeba szeregu specjalistów. Oprócz samego dewelopera, przyda się wsparcie scenarzysty, projektanta świata gry, grafika, który przeleje wizje projektanta do świata 3D a także wiele innych osób. Nie tylko programista ma tu lwią pracę do wykonania.

Koszt produkcji podstawowego VR, na przykład wirtualny spacer z interaktywnymi punktami do kliknięcia i zapoznania się z treścią może wynieść co najmniej 20 000 zł. Cena może być zależna od wielu czynników –  miejsca i warunków robienia foto / wideo 360, ich ilości, punktów z informacjami umieszczonymi w aplikacji, platformą na której projekt ma być opublikowany.

Droższe i bardziej zaawansowane aplikacje, jak np. gry czy krótkie szkolenia to już koszt 100 000 – 500 000 zł. Tu również cena mocno zależy od zawartości szkolenia, ilości modeli do stworzenia i interakcji do osadzenia. Gdybyśmy chcieli wyprodukować grę VR pokroju popularnej gry Skyrim, musimy liczyć się z budżetem rzędu 50 000 000 zł.

Tworzenie prostej aplikacji VR może trwać od kilku miesięcy do roku. Gdy myślimy o jakiś rozwiniętych aplikacjach z dużą ilością aktywizacji użytkownika, kilkoma poziomami do zaliczenia, zaawansowanymi animacjami bohaterów gry – produkcja może trwać ponad rok. 

Szkolenia VR lub VR-owe rozwiązania dla Twojej firmy

Chcesz wprowadzić VR w swojej firmie lub instytucji? Nie masz pewności czy to rozwiązanie na pewno się sprawdzi? Zaufaj naszym ekspertom! Od ponad 22 lat tworzymy szkolenia dedykowane i rozwiązanie edukacyjne dla biznesu. Projektujemy gry i aplikacje mobilne, nie tylko w VR/AR. Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy! 

Porozmawiajmy o tym, jak wesprzeć cyfrowy rozwój Twojej organizacji

Zadzwoń do nas

+48 42 279 70 20

Łukasz Filipowicz

Kierownik Zespołu Sprzedaży

+48 888 679 333

Małgorzata Solarska

Specjalista ds. Sprzedaży

+48 790 228 636

Artur Pietrzak

Specjalista ds. Sprzedaży

+48 606 471 133

Ewa Pułaczewska

Sprzedaż zagraniczna / International sales

+48 42 279 70 20

Maciej Rożniata

HR Manager

+48 42 279 70 20

Wyślij zapytanie





    Administratorem Twoich danych osobowych, zebranych w procedurze korespondencji, jest GroMar Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi 93-305, ul. Tuszyńska 98. Więcej informacji na temat przetwarzania danych znajduje się na stronie https://gromar.eu/rodo/korespondencja/

    Skontaktuj się z nami