facebook script

Serious games. Tak będzie wyglądała edukacja przyszłości

Serious games. Tak będzie wyglądała edukacja przyszłości

Wciągające programy szkoleniowe dla pracowników są dziś pożądane przez wiele firm na całym świecie. Wśród nowych trendów edukacyjnych nie sposób ominąć grywalizacji, która urozmaica treści szkoleniowe, pozwala dzielić się wiedzą, a nawet zmieniać konkretne zachowania i postawy zespołów. Jednym z innowacyjnych rozwiązań opartych na gamifikacji są dziś serious games, czyli “gry na serio. Ich rynek rozwija się na świecie w zawrotnym tempie za sprawą interaktywnych symulacji i niezwykle realistycznych scenariuszy. Już teraz dowiedz się, czym są serious games i w jaki sposób rewolucjonizują współczesne podejście do edukacji. 

Czym są serious games

Mówiąc najprościej, serious games to gry projektowane w oparciu o konkretny cel edukacyjny lub społeczny, a nie jedynie z myślą o rozrywce. W obecnych czasach poważne gry są zaawansowanymi aplikacjami interaktywnymi, które umożliwiają odbiorcom ćwiczenie konkretnych umiejętności, podejmowanie decyzji, rozwijanie krytycznego myślenia czy po prostu naukę efektywnego rozwiązywania problemów. 

Serious games wyróżniają się na tle innych gier szkoleniowych przede wszystkim zastosowaniem w wysoko wyspecjalizowanych dziedzinach gospodarki i przeznaczeniem dla edukacji, opieki zdrowotnej, inżynierii, lotnictwa, wojskowości czy organizacji rządowych. Wśród poważnych gier znajdziemy również takie, które są tworzone na potrzeby szeroko pojętego biznesu (corporate games) lub mają skłonić nas do zmiany zachowań i postaw (persuasion games, czyli gry perswazyjne). 

Za twórcę definicji “serious games” uważany jest amerykański naukowiec Clark C. Abt. W latach 70. XX wieku zdefiniował on gry poważne jako te, które mają wyraźne przeznaczenie edukacyjne i nie służą do grania wyłącznie  w celu zapewnienia rozrywki. Jednak, jak twierdził Abt, “nie oznacza to, że poważne gry nie są lub nie powinny być zabawne”. Wówczas pojęcie to miało odniesienie głównie do rzadkich gier fabularnych oraz prostych gier komputerowych, które były nośnikiem idei edukacyjnych, politycznych czy marketingowych. 

Dziś serious gaming to mocno rozwijający się trend szkoleniowy. Stwarza on szereg możliwości dla różnych branż, szczególnie w połączeniu z technologią VR czy rozszerzoną rzeczywistością, a także innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie e-learningu.

Rynek serious games na świecie 

IMARC Group przewiduje, że rynek serious games na świecie osiągnie wartość 31,8 miliarda dolarów do 2028 roku oraz stopę wzrostu na poziomie 21,6% w latach 2023-2028. Spowodowane jest to szeregiem zmian w podejściu do edukacji, która coraz częściej stawia na empiryczne doznania.  

  • Jednym z czynników, napędzających trend, związany z wykorzystaniem serious games przez organizacje, jest zapotrzebowanie na rozwiązania szkoleniowe, które maksymalnie angażują użytkowników.
  • Coraz większe zainteresowanie budzi wirtualna rzeczywistość (VR), która pozwala tworzyć niezwykle realistyczne scenariusze szkoleniowe. Sztuczna inteligencja i technologie immersyjne przenoszą grywalizację na wyższy poziom, co wpływa na większe wrażenia z gry wśród pracowników organizacji, stażystów czy studentów.
  • Firmy na całym świecie coraz bardziej koncentrują się na zdrowiu, bezpieczeństwie oraz kulturze well-being, co utrzymuje produktywność pracowników. Holistyczne podejście do programów szkoleniowych sprawia, że serious games stają się tu naprawdę pożądanym narzędziem.
  • Serious games są coraz chętniej włączane do programów nauczania w szkołach, jako skuteczne narzędzia uczenia się, które ma na celu zachęcenie uczniów do eksperymentowania.
  • Według Mordor Intelligence, grywalizacja zyskała na znaczeniu dzięki pandemii Covid-19 oraz licznym lockdownom. Przykładowo firma Apple odnotowała zintensyfikowaną liczbę pobrań gier mobilnych i aplikacji przez użytkowników z całego świata. Wielu ekspertów dopatruje się w tym zakresie zmiany przyzwyczajeń, które również mogły wzmocnić pozycję gier w naszym codziennym życiu. 

Serious games — przykłady 

Serious games w edukacji

Jednym ze spektalukatnych przykładów serious games w edukacji jest platforma Minecraft Education Edition, która została zaprojektowana do użytku w szkołach i w domu. Dzięki niej, uczniowie eksplorują wirtualny świat 3D i mają możliwość odkrywania najróżniejszych lokacji, w których producent zaplanował dla nich konkretne lekcje tematyczne. Celem gry jest m.in. zainteresowanie odbiorców naukami przyrodniczymi, technologią, inżynierią i matematyką (STEM), ale także wsparcie ich w rozwoju kreatywności, podejmowaniu decyzji i nauce rozwiązywania problemów. 

Jedną z rozgrywek, którą znajdziemy w Minecraft Education Edition, jest świat Frozen Planet II, przygotowany we współpracy z BBC Earth na podstawie filmu dokumentalnego o takim samym tytule. W wycieczce po najzimniejszych miejscach na naszej planecie towarzyszy nam głos sławnego podróżnika i biologa Davida Attenborough.

 

Serious games w opiece zdrowotnej 

Poważne gry okazują się niezwykle skuteczne w ośrodkach medycznych oraz całej opiece zdrowotnej. Z ich pomocą lekarze czy studenci medycyny mają dostęp do realistycznych technologii symulacji, w tym medycznych modeli 3D, które umożliwiają im przeprowadzanie wirtualnych operacji. Nauka oparta na grach tego typu umożliwia popełnianie niezliczonej ilości błędów proceduralnych oraz uczenie się na podstawie wyciągniętych wniosków. Takie eksperymentalne podejście nie jest możliwe w przypadku “żywego organizmu”, czyli podczas stażu i codziennej praktyki z pacjentami. 

Świetnym przykładem serious games dla sektora medycznego jest aplikacja stworzona przez Level Ex, kktóra ułatwia szkolenie lekarzy w zakresie operowania stawu kolanowego.

Podobnie gra użytkowa Pulse!!, stworzone przez BreakAway Games, umożliwia pracownikom służby zdrowia ćwiczenie procedur medycznych bez ryzyka. W tym rozwiązaniu gracze pracują w wirtualnym szpitalu, gdzie reagują na sytuacje kryzysowe, diagnozują i leczą pacjentów, dokładnie tak samo, jak w prawdziwym świecie.

 

Serious games w biznesie i sprzedaży 

“Gry na serio” to domena całego korporacyjnego świata, w którym serious gaming stosuje się do doskonalenia umiejętności negocjacji, podejmowania decyzji czy przywództwa. W tym przypadku mówimy o wewnętrznych szkoleniach menedżerskich. Bardzo często jednak grupami docelowymi poważnych gier stają się kontrahenci, a nawet potencjalni klienci, którym oferuje się edukację online połączoną ze szkoleniami produktowymi. 

Na takie podejście postawiła firma Amazon, która jest nie tylko amerykańskim gigantem w handlu elektronicznym, ale i dostawcą najbardziej wszechstronnej platformy chmurowej na świecie – Amazon Web Service (AWS). Korporacja zdecydowała się na stworzenie gry AWS Cloud Quest, która pozwala użytkownikom zdobyć wiedzę na temat koncepcji chmury i praktyczne doświadczenie w zakresie usług obliczeniowych, sieciowych, baz danych i ich zabezpieczeń. Oczywiście w angażujący, wciągający sposób. 

 

Jakie są zalety serious games? 

Powodów, dla których nauka oparta na grach staje się coraz popularniejsza, przybywa z dnia na dzień. Mimo, że gry fabularne i strategiczne istnieją od wieków, zmiany społeczne oraz rozwój technologiczny ostatnich lat sprawiają, że serious gaming staje się użyteczny praktycznie w każdej dziedzinie życia. Niezależnie od tego, czy chodzi o poprawę umiejętności przywódczych managerów, szkolenie pielęgniarek czy pomoc uczniom szkół podstawowych w nauce przedmiotów ścisłych. 

Jakie korzyści serwują nam poważne gry? 

  • Zwiększają zaangażowanie i motywację do nauki. 
  • Pozwalają w pełni “zanurzyć” się w treści szkoleniowe. 
  • Ułatwiają zapamiętywanie i utrwalanie wiedzy. 
  • Umożliwiają bezpieczną, wirtualną naukę bez ryzyka. 
  • Zachęcają do uczenia się na błędach. 
  • Stanowią kreatywny element w strategiach L&D, czyli strategiach rozwoju zasobów ludzkich. 
  • Dają nieograniczone możliwości uczenia się.

Serious games dla Twojej firmy 

Tworzenie serious games wymaga najlepszych praktyk i rozwiązań. Storytelling dostosowany do konkretnej potrzeby biznesowej oraz interakcje angażujące użytkowników mają w tym zakresie kluczowe znaczenie. Poszukujesz nowoczesnych metod nauki opartej na grach dla swojego biznesu? Chcesz wnieść rozwój swoich pracowników na wyższy level dzięki dedykowanym szkoleniom online i grom edukacyjnym? 

Skontaktuj się z ekspertami GroMar i dowiedz się, co możemy dla Ciebie zrobić! 

 

Porozmawiajmy o tym, jak wesprzeć cyfrowy rozwój Twojej organizacji

Zadzwoń do nas

+48 42 279 70 20

Martin Walisiak

Team Leader Działu Sprzedaży

+48 888 679 333

Artur Pietrzak

Specjalista ds. Sprzedaży

+48 606 471 133

Maksymilian Kowalski

Specjalista ds. Sprzedaży

+48 668 070 666

Wyślij zapytanie





    Administratorem Twoich danych osobowych, zebranych w procedurze korespondencji, jest GroMar Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi 93-193, ul. Milionowa 23. Więcej informacji na temat przetwarzania danych znajduje się na stronie https://gromar.eu/rodo/korespondencja/

    Skontaktuj się z nami