facebook script

VR w edukacji. Jak wykorzystać Virtual Reality na uczelni?

VR w edukacji. Jak wykorzystać Virtual Reality na uczelni wyższej?

Wirtualna rzeczywistość to fascynująca technologia, która pozwala jej użytkownikom zanurzyć się w dynamicznym świecie 3D. Z rozwiązań VR korzystają już miliony studentów najróżniejszych kierunków, nie tylko na najbardziej prestiżowych uniwersytetach. W jaki sposób rozwija się VR w edukacji wyższej i jak wspiera procesy uczenia się? Czy wirtualna rzeczywistość jest drogą inwestycją? Jak wykorzystać VR do ulepszenia doświadczeń edukacyjnych podczas warsztatów i laboratoriów na polskich uczelniach? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule! 

VR w edukacji wyższej — jak to wygląda w Polsce? 

Jeszcze do niedawna wirtualna rzeczywistość postrzegana była jako technologia służąca głównie rozrywce. Tendencja ta zaczyna się jednak zmieniać, nie tylko za granicą, ale również w Polsce. Obecnie technologie immersyjne, tj. Virtual Reality i Augmented Reality, zyskują na znaczeniu w sektorze szeroko pojętej edukacji, a zwłaszcza w edukacji wyższej. 

Jak wskazuje raport “EdTech w Polsce 2023”, wiele polskich uczelni przechodzi dynamiczny proces transformacji cyfrowej i zaczyna prężnie wykorzystywać VR jako narzędzie szkoleniowe, które ułatwia zapamiętywanie wiedzy, umożliwia naukę poprzez praktykę i zdecydowanie zwiększa jakość całego procesu uczenia się. Dlaczego jednak jesteśmy świadkami tak ogromnego zainteresowania wdrażaniem rozwiązań VR w edukacji

  • Technologia VR zapewnia głęboką immersję, co oznacza, że użytkownicy są całkowicie zanurzeni w cyfrowym środowisku edukacyjnym. Dzięki temu nauka z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości może być skuteczniejsza w porównaniu do tradycyjnych metod edukacyjnych.
  • Na polskim rynku pojawił się już trend łączenia (blendowania) różnych form edukacyjnych, zarówno na etapie projektowania jak i prowadzenia szkoleń wszelkiego typu. Blended learning, czyli nauczanie mieszane, dotyczy także środowisk akademickich. VR w edukacji wyższej można już swobodnie łączyć z takimi rozwiązaniami, jak kursy e-learningowe, mobile learning czy serious games, zapewniając studentom jeszcze większą możliwość rozwoju w cyfrowym i mocno zróżnicowanym środowisku.
  • Polskie uczelnie coraz częściej wykorzystują symulatory VR podczas eksperymentów edukacyjnych i zajęć praktycznych. Studenci mają dostęp do symulacji na kierunkach medycznych i technicznych, związanych z naukami ścisłymi, nowymi technologiami czy inżynierią. Wszystko dlatego, że wraz z rozwojem technologii, koszty wdrożenia rozwiązań VR mocno się obniżyły, co sprawia, że są one bardziej dostępne.
  • Jak zaznaczają eksperci z Konfederacji Lewiatan, jednocześnie na naszym rynku cały czas brakuje dobrych symulacji VR w języku polskim, które będą dostosowane do danej grupy docelowej i spersonalizowane według ich potrzeb edukacyjnych. Content edukacyjny o wysokiej wartości merytorycznej, bazujący na technologiach, będzie cały czas zyskiwał na znaczeniu w kontekście rozwijania kompetencji przyszłości.
  • W 2023 roku rozpoczęło się wdrażanie programów operacyjnych z perspektywy Funduszy Europejskich na lata 2021-2027. Uczelnie wyższe w Polsce mają zatem szansę na pozyskanie środków zewnętrznych na rozwój nowoczesnych narzędzi edukacyjnych – adresowanych zarówno do studentów, jak i pracowników. Dofinansowania dotyczą także innowacyjnych rozwiązań VR w edukacji

Jak wykorzystywać VR w edukacji studentów? 

Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości w szkolnictwie wspiera praktyczne nauczanie i rozwój kluczowych umiejętności. Oto najpowszechniejsze przykłady wykorzystania technologii VR na uniwersytetach. 

Pracownie VR i wirtualne laboratoria 

Wiele polskich uczelni korzysta już ze specjalnych pracowni VR, czyli przestrzeni dydaktycznych, które realnie byłyby zbyt kosztowne, niebezpieczne czy wręcz niemożliwe do zaaranżowania. Komputery, monitory, gogle VR i kontrolery, zastępują drogą i skomplikowaną aparaturę laboratoryjną czy medyczną, dzięki czemu uczelnie obniżają koszty specjalistycznej edukacji. 

W Polsce pracownię VR udostępnia m.in. Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi, która oferuje studentom prawa i kryminologii wirtualny symulator procedur kryminalistycznych czy dostęp do sali sądowej VR. 

Immersyjne aplikacje szkoleniowe

Rozwój nowych technologii w szkolnictwie wspierają wszelkiego rodzaju symulatory, które uzupełniają klasyczne nauczanie. Mogą być zarówno stacjonarne, jak i dostępne online. Najpopularniejszymi rozwiązaniami immersyjnymi są symulatory medyczne, które odzwierciedlają prawdziwe oddziały szpitalne, bloki operacyjne, pracownie diagnostyczne, karetkę pogotowia czy szpitalne oddziały ratunkowe. Dzięki nim studenci medycyny mogą rozwijać praktyczne umiejętności w zakresie przeprowadzania skomplikowanych procedur medycznych. 

Innymi przykładami technologii VR na uczelniach mogą być również: 

  • symulatory lotu dla pilotów, kształcące w zakresie podstaw mechaniki lotniczej,
  • symulatory pola walki i procedur wojskowych dla przyszłych żołnierzy zawodowych,
  • symulatory działań policji dla studentów szkół policyjnych, 
  • symulatory w nauczaniu psychologów, które pomagają lepiej zrozumieć różne stany psychiczne lub przećwiczyć techniki terapeutyczne,
  • symulatory zagrożeń internetowych, które stanowią uzupełnienie kursów cyberbezpieczeństwa

Kursy online 

Nowoczesna edukacja bazuje obecnie w dużej mierze na distance learningu, czyli nauczaniu na odległość. Dzisiejszy e-learning oferuje już szkolenia symulacyjne dostępne w formule kursów online, z których może korzystać praktycznie każdy student, niezależnie od miejsca, w jakim się znajduje. Wystarczy, że uzyska dostęp do uczelnianej platformy e-learningowej, na której znajdzie szkolenia zgodne z jego kierunkiem kształcenia. 

Wirtualny wykładowca 

Ponieważ e-learning dynamicznie się rozwija, bardzo prawdopodobne, że w bliskiej przyszłości część pracy obecnych wykładowców na uczelniach będą wykonywać wirtualni nauczyciele. Na rynku są już dostępne pierwsze platformy e-learningowe, w których wirtualny wykładowca prowadzi studentów przez cykle wykładów i zapewnia wsparcie konwersacyjne podobnie jak chatboty e-commerce. 

Dzięki AI, wirtualny nauczyciel może odpowiadać na złożone pytania studentów i wchodzić z nimi w interakcje. Za sprawą machine learning może również zwiększać zaangażowanie studentów w naukę, oceniać ich postępy w zdobywaniu wiedzy lub proponować spersonalizowane materiały edukacyjne oraz interaktywne quizy i testy online. Wirtualny wykładowca VR, napędzany sztuczną inteligencją, świetnie sprawdzi się w kursach językowych, jako “substytut” native speakerów, których usługi są często kosztowne. 

Wirtualny kampus 

Wiele uczelni na całym świecie wprowadza rozwiązanie dla studentów, jakim jest uczelnia VR. Wirtualny spacer po kampusie pozwala na dokładne zapoznanie się z jego infrastrukturą, jeszcze przed podjęciem studiów. Wirtualną uczelnię można zwiedzić korzystając z googli VR, ale także przy pomocy komputera lub smartfona z dostępem do internetu, co jest niezwykle pomocne w przypadku osób z niepełnosprawnościami. Nową technologię w szkolnictwie, bazującą na wirtualnej rzeczywistości, udostępnia m.in. Akademia WSB, budując w ten sposób uczelnianą kulturę włączającą.

Wśród technologii dla uczelni pojawiają się także uczelnie VR bazujące na metaverse, czyli na wirtualnej, niezależnej przestrzeni 3D, przypominającym grę. W takim cyfrowym środowisku studenci i wykładowcy mogą tworzyć trójwymiarowe avatary, dzięki którym odkrywają uniwersytecki świat. Mogą także wejść do wirtualnej klasy i przygotować się do zajęć, tak, jak na zwykłej uczelni. 

VR w edukacji wyższej — koszty

Czy VR dla uczelni jest drogi? Większość szkół wyższych wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do prowadzenia zajęć ze studentami oraz do planowania różnych eksperymentów edukacyjnych. Wraz z rozwojem nowych technologii, koszty wdrożenia rozwiązań VR obniżają się. Dodatkowo projekty unijne pozwalają wyposażyć placówki w innowacyjne narzędzia, co może stanowić świetną okazję do poszerzenia oferty edukacyjnej. 

Od czego jednak zależy cena aplikacji VR dla uczelni? Warto pamiętać, że jej produkcja od podstaw wymaga zaangażowania zespołu projektantów, producentów multimediów i inżynierów oprogramowania, pracujących z silnikami graficznymi, które są używane do tworzenia gier wideo. Ważne jest tu opracowanie doświadczeń, które pozwolą osiągnąć określone wcześniej cele edukacyjne. Uczelnie mogą zakupić także gotowe aplikacje VR, dostępne na rynku, na bazie licencji bezterminowej lub okresowej. 

Koszty wdrożenia wirtualnej rzeczywistości dla uczelni będą zależne od składowych, tj.:

  • koncepcja aplikacji VR i jej stopień skomplikowania, 
  • wybrany pakiet oprogramowania (licencja),
  • wymagany sprzęt, np. komputery, monitory, gogle VR, zestawy słuchawkowe, kontrolery i inne urządzenia multimedialne, 
  • praktyczne szkolenia instruktażowe z obsługi aplikacji dla kadry dydaktycznej,
  • wdrożenie i opieka serwisowa .

VR w edukacji wyższej — korzyści 

Wirtualna rzeczywistość w edukacji wyższej, jako dynamicznie rozwijający się, niesie za sobą szereg zalet. Oto, co daje VR studentom: 

  • Zwiększa zaangażowanie studentów dzięki dostarczaniu emocji i pełnej immersji w cyfrowym świecie.
  • Zwiększa zapamiętywanie informacji i retencję wiedzy. 
  • Wspiera lepsze zrozumienie trudnych i złożonych procedur. 
  • Pozwala studentom uczyć się w warunkach, które realnie nie byłyby możliwe do zaaranżowania. 
  • Umożliwia popełnianie błędów bez konsekwencji 
  • Uczy radzenia sobie ze stresem w sytuacjach skomplikowanych i kryzysowych (np. podczas symulowanych operacji medycznych)
  • Inspiruje studentów i zachęca ich do kreatywności. 

Virtual Reality dla uczelni 

Wirtualna rzeczywistość to technologia, która prężnie rozwija się w środowiskach akademickich. Reprezentujesz uczelnię? Odpowiadasz za jej rozwój i dostosowanie oferty dydaktycznej do oczekiwań rynku pracy? Nie wiesz jak pozyskać środki zewnętrzne na nowe technologie? 

Skontaktuj się z ekspertami GroMar i dowiedz się, co możemy dla Ciebie zrobić. 

Porozmawiajmy o tym, jak wesprzeć cyfrowy rozwój Twojej organizacji

Zadzwoń do nas

+48 42 279 70 20

Martin Walisiak

Team Leader Działu Sprzedaży

+48 888 679 333

Artur Pietrzak

Specjalista ds. Sprzedaży

+48 606 471 133

Maksymilian Kowalski

Specjalista ds. Sprzedaży

+48 668 070 666

Wyślij zapytanie





    Administratorem Twoich danych osobowych, zebranych w procedurze korespondencji, jest GroMar Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi 93-193, ul. Milionowa 23. Więcej informacji na temat przetwarzania danych znajduje się na stronie https://gromar.eu/rodo/korespondencja/

    Skontaktuj się z nami